Esipuhe

Esseitä suomalaisesta kokeellisesta proosasta on Mahdollisen Kirjallisuuden Seuran verkko-antologia, jossa julkaistaan uusia suomalaista kokeellista proosaa käsitteleviä kirjoituksia. Julkaisumuodoltaan se on vapaasti luettavissa oleva tietokanta, jota täydennetään tulevaisuudessa uusilla esseillä.

Kokoelman tarkoituksena on tehdä suomalaista kokeellista proosaa tunnetuksi sekä innostaa antologian lukijoita etsimään uusia näkökulmia tuttuihin tai vielä tuntemattomiin teoksiin ja tekijöihin. Antologia herättelee pohtimaan myös itse kokeellisuutta. Millaista on suomalainen kokeellinen proosa? Minkälaista proosan kokeellinen lukeminen voisi olla? Mitä uusia näkökulmia suomalaisen kirjallisuuden historiaan syntyy, jos sitä tarkastellaan kokeellisen kirjoittamisen kautta?

Esseet on järjestetty kohteidensa ilmestymisajankohdan mukaan. Markku Eskelisen suomalaiseen kirjallisuushistoriaan pureutuva essee sopii siksi aloittamaan antologian. Se tarjoaa pitkittäisleikkauksen teoksen tasolla tapahtuvan muuntelun historiaan. Vaikka tämäntyyppinen kirjallinen strategia ei kotimaassamme ole ollut yleistä, Eskelinen nostaa esille kiehtovan obskyyreja esimerkkejä. Hannu Luntiala tekee omakohtaisessa esseessään aikamatkan Jyrki Pellisen proosan aiheuttamiin vaikutuksiin ja vaikutelmiin. Sami Liuhto lähtee liikkeelle Hans Selon aikalaisarvosteluista ja päätyy käsittelemään ärhäkkäästi kokeellisuuteen usein liittyvää marginalisaatiota. Juri Joensuu lukee Kalevi Seilosen pienoisromaania Metsäroisto dokumentaarisuuden ja paranoian kautta. Ville Luoma-ahon mini-essee fiilistelee Panu Rädyn XYZ -romaanin parissa. Jonimatti Joutsijärven luenta Keijo Virtasen Leimuavasta hiljaisuudesta yhdistää voimakkaan tekstikokemuksen tarkkaan analyysiin. Vesa Haapalan ja Harry Salmenniemen dialoginen essee Jaakko Yli-Juonikkaan Uusista uhkakuvista on, otsikkonsa mukaan, itsekin reipas ja iloinen.

Esseet ovat erilaisia niin aiheiden rajauksen, tyylin kuin lähestymistavankin osalta. Otteet ja tekstilajit vaihtelevat analyysista ja historiallisesta vertailusta dialogiin ja edelleen vapaasti raportoituihin omakohtaisiin lukukokemuksiin. Jatkossa, uusien esseiden myötä, toivomme ennen kaikkea vaihtelua tällä hetkellä kovin miehiseen kattaukseen.

Tie nyt käsillä olevaan antologiaan on ollut pitkä, joten olemme iloisia voidessamme vihdoin saattaa nämä esseet lukijoiden saataville. Kirjoittajia kiitämme paitsi hienoista teksteistä myös kärsivällisyydestä.

Mahdollisen Kirjallisuuden Seuran klubilla Jyväskylän Kirjailijatalolla 9.5.2014

Anna Helle & Juri Joensuu